Paprika&FolkArt nevű, szegedi népművészeti boltunkban a paprika és a magyar népművészet, az ízek és a tradíciók finom összehangolása a célunk. Amikor ebben a sorozatban a kínálattal ismerkedtünk, szenteltünk már egy posztot konkrét tájegység produktumának (a vásárhelyi hímzésnek) és díszítési eljárásnak (a kékfestésnek) is. Most új koncepciót választottunk, egy mai brand kerül a reflektorfénybe: A Rozmaring Hungarian Design.
A márka története
Ellentétben a korábban már említett cikkekkel, a Rozmaring Hungarian Design létrejötte pontos dátumhoz köthető. A vállalkozást Rengei Georgina alapította, aki 2018-ban végzett a Budapesti Metropolitan Egyetem divat- és textiltervezés szakán.
Már a tulajdonos bemutatkozása is előrevetíti a márka „modernül hagyományőrző” jellegét. A fiatal divattervező leírja, hogy a gépi kötés alapjait az egyetemen sajátította el, varrni azonban a nagymamája tanította. A Rozmaring Hungarian Design ötlete már a tanulmányai alatt megfogalmazódott benne: Olyan márkát képzelt el, ami a fiatalok és a népművészet kedvelői számára egyaránt vonzó lehet.
Leírása szerint egyedi és vidám ruhadarabok létrehozására törekszik, melyek ugyanakkor komoly üzenetet is közvetítenek. Ráirányítják a figyelmet a magyar népművészet páratlan gazdaságára.
A kép forrása: Rozmaring Hungarian Design, Facebook
Rozmaring Hungarian Design – brand folklorizmussal
A vállalkozás azonban nemcsak a divatszakma, hanem a néprajztudomány szemszögéből is nagyon érdekes jelenség. Jól példázza azt a – napjainkban egyre elterjedtebb – folyamatot, amikor folklórjelenségek „emelkednek” a hivatásos művészet szintjére. Ez az úgynevezett folklorizmus. A Rozmaring Hungarian Design szlogenje is a következő: Divat a magyar!
Rengei Georgina azonban nem áll meg a már jól ismert mintakincsek használatánál. Elmondása szerint kifejezett célja, hogy a magyar nyelvterület még kevésbé ismert népművészeti régióit is kutassa, illetve ornamentikájukat újraalkossa.
A kép forrása: Rozmaring Hungarian Design, Facebook
Hogy a népművészetnek a modern művészetben is létjogosultsága van, azt mi sem bizonyítja jobban, mint a Rozmaring Hungarian Design sikere. Az ősi mondavilág alakjaival, fafaragó pásztorművészek örökségével és a magyar nyelvterület számos régiójának ornamentikájával díszített ruhák, kisködmönök és kabátkák valóban azok, amiknek készítőjük szánta őket: Merész és dekoratív megvalósulásai egy gazdag hagyománynak.
Még több részlet A szögedi paprika című könyvben!
Szívesen megtudnád, milyen történetek állnak a minőségi termékek mögött? A fűszerpaprika fogyasztása során az őrlemény múltját is megízlelnéd? Webáruházunk kínálata nem létezhetne a Molnár Anita könyvében vázolt folyamatok nélkül. A szögedi paprika című kötetben kontinenseken átívelő kereskedelemről, szántóföldi munkáról, malomipari fejlesztésekről, Szeged múltjáról és a magyar paprika jövőjéről esik szó.
A képek forrása: Rozmaring Hungarian Design, Facebook
Megújult a Paprikamolnár webáruháza. Több termék, szebb csomagolások, könnyebb kereshetőség: www.paprikawebaruhaz.hu
Tetszett a cikk? Ha szeretne még paprikás és fűszeres témában, heti rendszerességgel cikket olvasni, hírt kapni az ÚJ paprika elkészültéről, iratkozzon fel hírlevelünkre. Feliratkozás után letöltheti Fűszerpaprika Kisokosunkat.